mandag den 10. marts 2014

Fremtidens kærlighed

Anmeldelse af "Her"(2014), instrueret af Spike Jonze og med Joaquin Phoenix i hovedrollen.


I "Her" møder vi Theodore, som er midt i en skilsmisse med en kvinde, som han ikke er helt klar til at give slip på. Han føler sig ensom, og beslutter sig for at købe et nyt avanceret operativsystem, som tilbyder ham en kvindestemme med kunstig intelligens. Systemet er ekstremt avanceret, og i stand til at udvikle sig. Theodore får ved hjælp af Samantha, som stemmen kalder sig selv, hurtigt mere appetit på livet, men da han forelsker sig i Samantha begynder det at blive problematisk.


"Her" balancerer fint mellem genrene science fiction og romance. Den foregår i fremtidens USA, men har fremtidens kærlighed i fokus. På den måde bliver filmen meget samtidsrelevant i en tid, hvor flere og flere begynder at inddrage internettet i deres søgen efter kærlighed. Det forfriskende ved "Her" er, at den ikke udelukkende er negativ stillet imod denne tendens, som præger nutidens samfund. Hvis et menneske er ensomt, er det så ikke bedre, at have et forhold til en computer, end slet ikke at have et forhold til nogen? Og måske et forhold til en computer, kan blive et springbræt til, at deale med sorg for så senere, at blive klar til, at opbygge relationer udenfor cyperspace. Det er den slags refleksioner denne film arbejder med. Og det gør den til tider godt. Phoenix gør det super godt, og også Scarlett Johansson, som er Samanthas stemme, synes jeg gør det elegant. Dog mener jeg at filmen er for lang, og jeg synes den mangler et ordentligt klimaks. Det indtryk filmen har efterladt hos mig er desværre en smule vagt. Filmen virker uforløst for mig. Alligevel en interessant film, som jeg gerne anbefaler.


Jeg giver "Her" 4 ud af 6 stjerner. ****(og det var stjerner)

Xoxo The filmexpert-wannabe


Ingen kommentarer:

Send en kommentar