tirsdag den 15. april 2014

Endnu en ungdomsfilm

Anmeldelse af "Divergent"(2014), instrueret af Neil Burger.

Trailer: http://m.youtube.com/watch?v=sutgWjz10sM


Vi befinder os i fremtiden efter civilisationens fald. En gruppe af overlevende mennesker har samlet sig i Chicago, hvor de har skabt sig et nyt samfund. Dette nye samfund opdeler borgerne i forskellige faktioner, og når indbyggerne bliver myndige, vil de gennemgå en test, som kan fortælle dem, hvilken faktion deres sind passer bedst til. Men da Beatrice får lavet sin test er den afvigende. Hun tilhører nemlig alle faktionerne, og dette er et problem for et samfund, som ønsker at inddele sine borger i bestemte klasser.


Filmen her bygger på det nyeste skrig indenfor ungdomslitteraturen, og er spået succes a la The Hunger Games og Twilight. Hver gang disse ungdomsfilm dukker op, er det tydeligt, at den første films budget er det mindste(i forhold til de næste film). Og det giver jo også fint mening. Bliver den en succes, så stiger budgettet til den næste film. Jeg synes bare normalt ikke, at jeg lader mig mærke med et lille budget i andre film; det gjorde jeg i "Divergent". Jeg synes det var tydeligt, at man var gået på kompromis med de fremtidige rum vi befandt os i. Og det er en skam, for det fremtidige univers vi introduceres for er super interessant i filmen. Der er en solid historie i filmen(takket være bogen naturligvis). Desværre mangler filmen dog skuespilspræstationer. Hvor eksempelvis Hunger Games-filmene indfangede en up-coming stjerne i form af Jennifer Lawrence, spår jeg ikke hovedrolleindehaveren af "Divergent", Shailene Woodley, en så strålende karriere, baseret på hendes præstation i filmen i hvert fald. Slutteligt var timingen simpelthen helt skæv flere steder i filmen. Så skæv, at jeg måtte trække på smilebåndet flere gange under ellers alvorlige scener. Og det er jo ikke meningen!
Når alt dette er sagt, så var jeg faktisk underholdt gennem hele filmen(som er lang - næsten 2,5 time), og jeg kunne forstå på de damer, jeg så filmen med, at der var masser af hunk-potentiale i Theo James, som ses på billedet under her.


"Divergent" får 3 ud af 6 stjerner fra mig. ***(stjerner)

Xoxo The filmexpert-wannabe



Ingen kommentarer:

Send en kommentar