lørdag den 5. april 2014

Sentimentalt drama

Anmeldelse af "The Book Thief"(2013), instrueret af Brian percival og baseret på bogen af samme navn, skrevet af Markus zusak.

Trailer: http://m.youtube.com/watch?v=Z-f4u70RqQc


Under 2. Verdenskrig bor Liesel hos en plejefamilie i Tyskland. Plejeforældrene er gode ved hende og lærer hende hurtigt at læse. I en tid, hvor verden viser sig fra dens onde side, finder Liesel bøgernes univers befriende og eventyrlige.


Jeg beklager det virkeligt dårlige resume(det lyder jo kedeligt!), men det her er en af de film, som skal ses og ikke gives referat af. Jeg har desværre ikke haft fornøjelsen af at læse bogen, så jeg kan ikke sammenligne filmatiseringen med bogen. De danske anmeldelser, jeg har læst af filmen har ikke været begejstrede for filmen. Efter sigende skulle filmen ligge alt for tæt op af bogen. Som sagt kan jeg ikke diskutere dette, men jeg synes nu, at det er en virkelig god film. Først og fremmest har den et utrolig smukt billede. Klar i farverne, hvilket giver et intenst udtryk. Jeg synes at seje Geofrey Rush("Kongens Tale") gør det fremragende, og også den unge Sophie Nélisse er simpelthen bedårede. Det er en smuk og livsbekræftende film med en spændende fortæller i form af selveste døden. Den er måske lige på grænsen af det over-sentimentale, men jeg synes altså, at filmen slipper af sted med det. Det vil sige, at jeg er noget uenig med de danske anmeldelser af "The Book Thief" for jeg er begejstret. 


Denne lille perle af et drama får 5 små(men stadigt gældende) stjerner af mig. *****(og det var stjerner)

Xoxo The filmexpert-wannabe 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar