onsdag den 20. november 2013

Et brag af en film

Anmeldelse af "The Hunger Games: Catching Fire"(2013), instrueret af Francis Lawrence og med Jennifer Lawrence i hovedrollen. Filmen er fortsættelsen til "The Hunger Games"(2012)



Katniss(Jennifer Lawrence) og Peeta(Josh Hutcherson) er vendt hjem efter de vandt The Hunger Games, men de er på ingen måde sikre tilbage i District 12. De bliver nødt til at holde en facade og lade som om de stadig elsker hinanden højere end livet selv for at beskytte deres distrikt og familier mod præsident Snow. En del af det at vinde Dødsspillet indebærer at vinderen/vinderne skal besøge de 12 distrikter for at promovere spillet. Derfor tager Katniss og Peeta, imod deres vilje, ud i de forskellige distrikter, men her opdager de snart at optøjer præger de 12 distrikter. Præsidenten har dog en idé til, hvordan det skal stoppes.

Det kan, som oftest, være svært at være en filmatisering for på den ene side kan filmen være for langt fra bogen og så bliver fansene ikke glade, men filmen kan også være for tæt på bogen. Denne film er så tæt på bogen som jeg tror det er muligt for en filmatisering, og det gør at man bestemt ikke bliver skuffet... Til gengæld gør det også at man ikke bliver overrasket, dvs. at i sidste ende er det bare virkelig svært at være en filmatisering!



"The Hunger Games: Catching Fire" er foregængeren "The Hunger Games" på steroider. Alt hvad "the Hunger Games" manglede har "The Hunger Games: Catching Fire". Ikke at "The Hunger Games" er nogen dårlig film, tværtimod! Men i takt med den første film blev en succes er budgettet for den næste film steget og det kan mærkes. Alt er større og bedre. Derudover bliver jeg nødt til at fremhæve den smukke Jennifer Lawrence. Hun var dygtig allerede i den første film, men hendes skuespillertalent er vokset, måske i kraft af hendes Oscar-statuette tidligere dette år. Hun er blevet langt mere rolig og troværdig i sin optræden. Jeg græd, grinte og fik utallige choks da jeg så filmen her til aften og intet kammede over og blev for meget. Jeg er utrolig imponeret over denne efterfølger af en allerede god film. Ikke en gang animationen er jeg ked af og det bliver jeg ellers ofte i film. Det er simpelthen en fantastisk filmoplevelse jeg fik her til aften. Og må jeg indskyde, at hvis man har en søster så vil denne film save én midt over - det skete i hvert fald for mig(måske også i kraft af at min søster sad i sædet ved siden af mig) 


Jeg har kun gode ting at sige om denne film og derfor forventer I, kære læsere, måske også 6 stjerner, men jeg er altså fra den gamle skole hvor man kun fik smidt et 13-tal efter sig, hvis man havde gjort mere end det allerbedste og derfor må jeg lande på 5 stjerner som er når jeg mener en film har gjort det helt vildt godt, men ikke har taget røven(undskyld mit franske) på mig. *****(=stjerner)

Xoxo The filmexpert-wannabe


Ingen kommentarer:

Send en kommentar