onsdag den 25. september 2013

Gennemført gyser

Det er altid svært, at fælde dom over gysere. Det er først og fremmest meget individuelt, hvad der skræmmer livet af os og alle har altid en mening om en gyser. Derudover findes der utrolig mange dårlige gysere. Det er et sjældent syn at se en som faktisk fungerer.
Med dette sagt vil jeg forsøge at anmelde gyseren "The Conjuring" eller på dansk "Nattens dæmoner"(2013). Filmen er instrueret af James Wan(manden bag den første Saw-film).


En familie flytter ind i en isoleret landejendom som de har købt på auktion. Det viser sig hurtigt, at de ikke er alene i huset, men at der er noget overnaturligt på spil. De uhyggelige overnaturlige hændelser eskalerer og moderen søger hjælp hos et par som forsker indenfor det paranormale. Parret er Ed og Lorraine og de opdager snart at huset er hjemsøgt. De forsøger nu at hjælpe den rædselsslagne familie så de kan blive frie for det sataniske væsen som hjemsøger dem.

Filmen er inspireret af virkelige hændelser, idet Ed og Lorraine var virkelige forskere af det paranormale i 70'erne.


Det hjælper altid at der er gode skuespillere og et nogenlunde budget når der skal laves gyserfilm og begge dele har "The Conjuring". Den indeholder masser af klassisk gys og derfor er den ikke decideret overraskende i sine scener. De fleste scener er bygget op som vi kender dem bedst fra gyserfilm. Lyd, kameravinkler og "snydescener", hvor vi tror vi skal til at have et chok men chokket udebliver, er som det oftest ses i gyserfilm. Jeg synes dog ikke at det er en dårlig ting. Tværtimod er den tro mod genren. Filmen har næsten alt indenfor gys; der er uhyggelige dukker, sataniske uhyrer, eksorcisme, spøgelsesbørn, gammelt børnelegetøj, piger i hvide natkjoler(hvad sker der for at det bare altid er uhyggeligt?) og jeg kunne blive ved. Måske vil den mere end den behøver, men jeg synes stadig den var sindsygt uhyggelig, og jeg må indrømme at noget af filmen er "set" gennem en pude.

Den gør hvad den lover, hvilket er at skræmme livet af dig(eller det gjorde den i hvert fald af mig) og den gør det uden at falde til jorden til sidst og ved flotte klassiske scener, gennemført skuespil og fede effekter. Jeg synes den holder.

Dog må jeg indskyde at hvor er det dog irriterende at billedet af familien, som bliver omdrejningspunktet for en del af historien, ikke er tidssvarende!


Der er i hvert fald ikke nogen som skal komme og fortælle mig at det her billede kunne være taget i 70'erne!

Jeg har været lidt i tvivl om, hvor mange stjerner "The Conjuring" skulle have, men jeg er endt på 4 ud af 6 stjerner **** (stadig stjerner)

Xoxo the filmexpert-wannabe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar