lørdag den 5. oktober 2013

Halloween-edition

Det er blevet koldere og mørkere og Halloween nærmer sig med hastige skridt. Det er derfor tid til at krybe sammen under et tæppe og se en uhyggelig film. Jeg er virkelig en tøs når det kommer til gyserfilm, men som filmentusiast er der ingen vej uden om og det kan også godt være lidt hyggeligt med lidt uhygge af og til.

Til Halloween har jeg en tradition med at invitere mine bedste veninder til en aften i gys og hygge. Vi indtager min stue med alt hvad der kan findes af tæpper, dyner og puder, så spiser vi slik til vi er ved at sprække og ser gyserfilm til vi ikke tør sove alene og derfor har jeg ofte overnattende gæster efter denne aften. Det er SÅ hyggeligt! 

Så i anledning af Halloween har jeg lavet en top 10 over de bedste uhyggelige film according to me:

1. Psycho - første pladsen indtages naturligvis af gyserfilmens moder, Alfred Hitchcocks fantastiske mesterværk psycho fra 1960. 


2. The sixth sense - thrilleren fra 1999 med Bruce Willis og sygt dygtige Haley Joel Osment i hovedrollerne. Den film skræmmer livet af mig igen og igen og selvom det ikke er alle der har det sådan med den film så er det alligevel en sindssyg god film så den er altid værd at se.


3. What lies beneath - må indrømme at jeg aldrig har set denne film fra start til slut. Den er bare for uhyggelig! Altid skønne Michelle Pfeiffer har hovedrollen i denne utrolig uhyggelige thriller fra 2000


4. The Shining - Jack Nicholson er sublim i denne gyser fra 1980. "Here's Johnny" - Simpelthen en klassiker


5. The exorcist - puh ha den er altså grum, f.eks. scenen hvor den lille pige kravler ned af trappen! Behøver jeg sige mere? Seje Max von Sydow har hovedrollen i den ondskabsfulde gyser fra 1973 som for øvrigt vandt to Oscar-statuetter og fire Golden Globes.


6. Saw - vanvittig spændende film og også ret uhyggelig. Denne thriller er fra 2004 og er instrueret af James Wan. Se den første film og lad Saw 2, 3, 4, 5, 6 og 7 ligge. 


7. Jaws - endnu en klassiker! Nej hajen ser ikke livagtig ud, men det er altså ikke dårligt lavet i betragtning af, at filmen er fra 1975. Min far syntes at det var en god idé at jeg så denne film i en alder af 6, hvilket resulterede i flere års mareridt. Denne Steven Spielberg-klassiker holder altid! Og jeg ELSKER musikken!


8. The Ring - om du tager den amerikanske eller den japanske er underordnet. Du skal nok blive bange uanset hvad. Den japanske har et særligt udtryk som er kendetegnende for de japanske gysere, og de japanere ved bare hvad de laver når de skaber gysere. Den amerikanske er mere chok end stemning. Den japanske er fra 1998 og den amerikanske er fra 2002.

 
9. The Others - endnu en gang er det blevet en smagssag, hvad der skræmmer os mest, men den her film giver mig kuldegysninger. Ikke mindst på grund af den overraskende slutning. Den er fra 2001 og har Nicole Kidman i hovedrollen.


10. Mørke - virkelig vellykket dansk thriller fra 2005. Stjernespækket og bare en af de film hvor netop mørket kryber ind på én! Det er måske ikke den mest uhyggelige film jeg har set, men stemningen er imponerende og meget klam.


Det er så svært at vælge! Det her var et forsøg, men det betyder ikke at der ikke findes masser af andre fantastiske uhyggelige film!

Glædelig Halloween med masser af uhygge til alle!

Xoxo The filmexpert-wannabe














2 kommentarer:

  1. Okay, det var måske et fejlskøn at lade dig se filmen i den alder! Jeg er enig med dig i Psycho som nr. 1. Den mest uhyggelige film jeg har set er Exorcisten. Den gav mig mareridt et halvt år efter jeg havde set den i biografen. Da jeg så den på dvd mange år efter brød jeg mig stadig ikke om den. Derimod synes jeg Under overfladen er fantastisk; både uhyggelig og en god film. Alien filmene er også virkelig uhyggelige, synes jeg. Men som du siger- der er mange. Den uansvarlige far.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Exorcisten er grum! Men også god! Jeg er nu ikke ked af at du lod mig se Jaws - måske det er der fra at jeg er blevet så fascineret af film :)

      Slet